tisdag 8 mars 2011

internationella kvinnodagen

idag är det den kvinnliga dagen.
i mitt liv är det så varje dag för jag omger mig med så balla brudar och här kommer ett axplock av några tjejer som jag tycker är balla just nu.

EMMA LIMAN

kompisen som jag fick på karamello. emma är min hundvalpskompis, ni vet en sån person man kan ta med överallt och veta att hon kommer göra succé. det gör hon för det går inte att tycka illa om emma. med emma kan jag diskutera i oändlighet om allt och inget. hon lyssnar verkligen och jag hoppas att jag också gör det. med emma blir man lite mer vis. sen är hon en av de mest virriga person som jag känner. och det är bra för tillsammans med henne känns det som att jag har koll på läget, det är inte med alla jag känner så.

LINDA JONSSON

kvinnan som tacklar motgångar som en quarterback i amerikansk fotboll. det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder brukar jag tänka på när jag ser hur hon liksom bara böjer ner huvudet och går igenom en storm för att sedan titta upp med ett leende lika stort som hela asien. och alltid är hon starkare på andra sidan stormen.

SUSANNE NILSSON

min mor som över trettio år handskats med barnen nilsson i björngården. inte en lätt uppgift, tro mig. och även om jag ibland kan bli så otroligt arg på henne att jag tvivlar på att vi ens är släkt vet jag om jag faller då tar hon emot. en tjejs mest komplicerade realtion ska tydligen vara till sin mamma, det tycker inte jag. vi säger alltid vad vi tycker, på gott och ont. mamma är en av de mest generösa människorna jag känner, vårt hem står alltid öppet och många av mina och mina syskons vänner känner sig lika hemma hos oss om vi själva gör. det har att göra med min mor.

EVA LARSSON

när jag tänker på eva då tänker jag på glädje. det är vad hon är för mig. min bästis som aldrig missar att ge mig ett leende, ett hejaamanda-rop eller en kram som värmer bättre än ett bad i januari. hon kan konsten att trots allt är becksvart se det ljusa i det mörka. emma och jag pratar ofta om att vi vill vara mer som eva. hon går sin väg och kompromissar inte mer än vad som behövs. det viktiga är att hon ska må bra och hon påminner mig om att den viktigaste relationen jag har det är den till mig själv.

ANNI ÖBERG

en av de roligaste personerna jag känner och en av de minsta med mest styrka. emma brukar gömma sig bakom anni när hon blir rädd och det förstår jag fast annis ministorlek. anni kan konsten att göra saker mindre otäcka, som när jag var rädd för allt och alla, då tyckte hon jag skulle välkomna rädslan och göra mig själv förbannad. att mig sätter sig ingen på. det fungerar!

MATILDA BENGTSSON

hon som kommer in på polishögskolan det året de tar minsta antal sökande någonsin. hon som tränar x miljarder varje vecka, gör ståltrådsträd i oändlighet, pluggar sig blå för kunna bli tant blå och som är min bästis. som brinner för kvinnliga rättigheter och som kan sätta sig natten innan en maskerad och sy en marliyn monroeklänning finare än orginalet. med matilda har jag inga gränser. jag kan ställa till med en festival tillsammans med henne och känna att det inte var något jobb.

det är endast ett axplock av brudar i min direkta närhet som jag verkligen inspireras av. förstår ni hur lyckligt lottad jag är?
speciellt när jag tänker på dom jag inte ens har tagit upp. jessica, lundis, syster stor och liten, tonsan, kusin, kreggan, hilding, faster, mormor bland annat.
jag skulle kunna fortsätta listan i all evighet men jag hinner inte (skitskola!), summan är att jag är en lycklig liten tjej som alltid bärs framåt utav mina vänner och min familj. och att jag inspireras av deras styrka, tankar, idéer och skratt.

som kvinna är det kanske inte alltid lätt. jag tror att många dras med i hets om vikt och utseende. det är tur att man blir äldre och förstår sitt egna värde men kom ihåg:
det är sånt jag försöker minnas.

5 kommentarer:

  1. fint skrivet nilsson! puss & puss.

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart inlägg fina amanda! Jag känner mig hedrad att få vara i denna skara (ha ha...) Puss!

    SvaraRadera
  3. Du skriver väldigt bra!
    /Lisa

    SvaraRadera
  4. Men oja! Vackrare ord får man leta efter :) Jag ska ange dig som referens till kommande intervjuer... puss puss!

    SvaraRadera
  5. Akta dig Mändy så vi inte blir mallgrodor hela bunten;-) <3

    SvaraRadera