onsdag 9 november 2011

ekens hemlighet

jag minns såväl, det var höstlov. inte ett enda löv kvar på träden. dock låg de på marken och jag hade säkerligen lovat mamma att jag skulle krattat upp dom på lovet men istället för det hade jag varit alldeles för mycket i stallet. det var sent. hos mig var josefine i vanlig ordning och hos matilda var malin eller ida, minns inte så noga. vi satt i köket. åt skogaholmslimpa med ost som vi micrat ca 20 sekunder och drack oboy. vi spelade tecknet. reglerna var enkla - inga ljudtecken och inga under bordet.
för mig och josefine gick det allt annat än bra. men för motståndarna flöt det på. varje gång de fick fyrtal sjöng de "ekens hemlighet" som i det där barnprogrammet och sen slog de. jag var galen och tyckte att de fuskade. men nej då, de gjorde ett tecken och sen sjöng dom, hallå om man vill sjunga så får man och inte kunde jag bestämma vad de ville sjunga. då jag och j låg under med poäng som inte gick att ta igen bröt jag samman - de fuskade ju!
de vägrade berätta vad de gjorde för tecken och det fick mig att tro, jaaa veta att de använde ett ljudtecken.
den spelkvällen minns inte jag riktigt hur den slutade. kan ha varit så att jag stormade iväg in på toaletten och smällde igen dörren så hårt så att mamma vaknade och att jag dagen därpå inte var i stallet utan hemma och räfsade istället. kan ha varit så. minns inte riktigt.




på jobbet har vi denna fina tavla och under tre månaders tid har jag sjungit just ekens hemlighet och inte riktigt vetat varför. kom på det sist jag var hemma och tittade ut på hösteken som står utanför köksfönstret.

att jag bröt samman över töntsaker har inte bara hänt en gång. man kan fråga johan om den gången jag kom hem och fick veta att vi skulle äta fläskpannkaka och inte kyckling.
eller fråga mamma om den gången rödbetorna var slut då jag skulle äta pyttipanna.

kvällens slutsats; jag gillar inte fusk, för mig är mat viktigt och jag orkar inte sova för då blir det morgon och en jättelång dag startar. så mycket roligare att blögga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar